جمعیت توکیو کاهشی شد

 توکیو (از ترکیب شهر و استان (۱) نام قدیمی "ادو" به عنوان پایتخت ژاپن در شرق جزیره هونشو قرار دارد و یکی از ۴۷ استان کشور محسوب می گردد که تقریبا از قرن ۱۸ از بزرگ ترین شهرهای جهان بوده و هم اکنون نیز پس از نیویورک و لندن، از جمله بزرگ ترین شهرها و البته گران ترین آنان محسوب می شود.

در استان توکیو حدود ۳۶ میلیون نفر زندگی می کنند که پر جمعیت ترین منطقه شهری جهان محسوب می گردد ضمن آن که به لحاظ اقتصادی نیز به عنوان بزرگ ترین اقتصاد شهری به حساب می آید به طوری که در سال ۲۰۰۸ از پانصد شرکت برتر جهان، ۴۷ شرکت در این شهر قرار داشتند و رتبه نخست به توکیو اختصاص داشت اما در عین حال بیش از ۳۶.۶ درصد از مساحت ۲۱۹۰ کیلومتر مربعی این استان (سومین استان پس از کاگاوا و اوساکا) را هم پارک های طبیعی و فضای سبز تشکیل می دهد و پس از استان شیگا، جایگاه دوم را در ژاپن به خود اختصاص داده است.

جمعیت این کلان شهر با احتساب استان ها در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۷,۴۳۵,۰۰۰ نفر (۲) و شهر توکیو بالغ بر ۱۳ میلیون نفر بوده است که در طی ۵۰ سال (۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰) دو برابر شده است و تراکم جمعیت نیز ۶۱۶۸.۷ نفر در هر کیلومتر مربع و بالاترین مقدار در تمام مناطق ژاپن است و حدود ۹۰ برابر بیشتر از هوکایدو (معادل۶۸.۶ نفر در هر کیلومتر مربع) با کمترین میزان تراکم می باشد.

متوسط ​​مساحت هر خانه در توکیو ۶۵.۱۸ متر مربع یا فقط هفتاد درصد میانگین ملی است که کلان شهر را از بین ۴۷ استان در پایین ترین سطح قرار داده و در عین حال خانه های کوچک نیز قیمت بالایی دارند و مالکیت خانه برای افراد ساده نیست و به این ترتیب نرخ مالکیت خانه در پایتخت کمتر از ۵۰ درصد است.

در ارتباط با توکیو از چندی قبل با توجه به فعالیت های شهرداری های محلی در دیگر استان ها برای جذب جمعیت، آمارها در توکیو روند کاهشی را نشان می داد.

بر اساس آمار یک سازمان غیرانتفاعی در ژاپن، ساکنان جوان شهرهای بزرگ علاقه مند به نقل مکان کردن به شهرهای کوچک تر هستند چرا که این افراد به بزرگ کردن کودکان خود در شهرهای کوچک که به عقیده آنها محیطی بهتر و راحت تر است علاقه نشان داده اند.

در این میان شهرداری های محلی هم در تلاش برای جذب ساکنین جدید هستند تا از کاهش جمعیت خود جلوگیری کنند و به این ترتیب تعداد افرادی که در مورد مهاجرت معکوس با مرکز مشاوره های محلی در تماس هستند به شدت در حال افزایش است.

بر اساس نظرسنجی کاربران که توسط این مرکز انجام شد، برخی از محبوب ترین گزینه های نقل مکان افراد به ویژه از توکیو، شهرهایی با دسترسی آسان به پایتخت مانند ناگانو، یاماناشی و استان شیزوئوکا هستند.

استان هوکایدو در نظرسنجی سال ۲۰۱۷ در رده شانزدهم مهاجرت معکوس قرار گرفت، اما در سال ۲۰۱۸ به مقام سوم رسیده است.

اما شیوع کرونا به مرور روند مهاجرت معکوس به ویژه از این کلان شهر را با توجه به تغییر سبک زندگی، کاهش ارتباطات حضوری، امکان رسیدگی و حضور در فعالیت ها از راه دور و ... را فراهم نموده و شرایطی که از چندی پیش در خلوت شدن پایتخت آغاز شده بود را توسعه بخشید.

در شش ماه گذشته، جمعیت این شهر بیش از گذشته شرایط کاهشی را تجربه کرده است و به مرور خلوت­تر شده و به صورت ماهیانه، تعداد زیادی از این آمار کاسته شده است و از حدود جولای، هزاران نفر پایتخت را ترک کرده اند.

بر اساس آمارها علیرغم این که مهاجرت معکوس به وقوع پیوسته بود اما برای اولین بار این میزان مهاجرت منفی به ثبت می رسد و تعداد خروجی های از توکیو بیش از ورودی های آن قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که توکیو در ساعات ابتدایی ۱۰ مارس  ۱۹۴۵توسط ۲۷۹ بمب افکن آمریکایی B-۲۹s  با حدود ۶۶۵/۱ تن بمب مورد حمله قرار گرفت که عمدتا ۵۰۰ پوندی E-۴۶ ناپالم حامل M-۶۹ بودند و تقریباً ۱۰۰۰۰۰ غیرنظامی در یک شب کشته و حدود ۲۷۰۰۰۰ ساختمان تخریب شد و بیش از ۱ میلیون نفر از ساکنان بی خانمان شدند و  این مخرب ترین بمباران در تاریخ بود، حتی بیشتر از حمله اتمی هیروشیما و ناگازاکی و بیشتر قربانیان هم غیرنظامی بودند.

باید اضافه کرد که این شهر در دوره های مختلف و بارها و بارها توسط جنگ، سونامی، سیل، زلزله و .. به صورت کامل ویران و تخریب شد و بار دیگر از نو بنا گردید و لذا معماری امروز این شهر بسیار پیشرفته و مدرن می باشد.

تخریب بخش زیادی از مناطق مسکونی توکیو در شب ۹-۱۰ مارس ۱۹۴۵

پی نوشت ها

۱- در تقسیم بندی های گذشته شهر و استان توکیو از یکدیگر جدا بودند اما از ۱۹۴۳ هر دو ادغام شده و توکیو مشتمل بر شهر و استان های اطراف می باشد.

۲- جمعیت ژاپن حدود ۱۲۷ میلیون نفر است

کد خبر 3927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =